Vieraskynä: Tuomaritoiminta alasarjoissa
17.05.2010 22:13

Nykyinen ”Tunne peli” -teema pesäpallossa ilmaisee muiden merkityksien lisäksi tunteiden korostamista pelissä ja muuttuneet rangaistuskäytännöt kitkevät toivottavasti ylilyöntejä pois. Tämä varmasti tuo lisämaustetta lajiin. Tuomareita on arvosteltu ja tullaan aina arvostelemaan kun peli käy tiukaksi. Osa kritiikistä johtuu usein yleisön ja pelaajien sääntötuntemuksen tai tilannenäkemyksen puutteesta, mutta mukaan mahtuu aiheellistakin, juuri turhautumisesta johtuvaa tunteiden ylikiehumista. Jos tuomari pyörtää päätöksiään tai on huudoilla vietävissä, kokeneet pelaajat aistivat tämän ja varmasti pyrkivät käyttämään sitä hyväksi. Pahimmillaan muutettu tuomio ratkaisee pelejä ja siten sarjapisteitä.

Olen pitkän aikaan seurannut sivusta ja saanut myös itse kokea alasarjojen tuomaritoiminnan heikkouden. Olen useastakin kokeneemman pelimiehen suusta kuullut kommentteja tyyliin: ”Mistä näitä Mikki Hiiriä oikein kentän laidalle kaivetaan?” Minulla on usean kauden kokemus superpesistuomarin tehtävistä ja edelleen joka kevät hämmästelen joidenkin raitapaitojen kantittomuutta ja arpomista. Suunnattoman avautumisen sijaan pyrin nyt antamaan rakentavaa kritiikkiä eikä tarkoitukseni ole myöskään hyökätä ketään vastaan henkilökohtaisesti. Päinvastoin, jopa suomisarjatasolta löytyy ensiluokkaisia tuomareita ja voin todeta, että ennen peliä tutun luottotuomarin ilmestyminen alkupuhutteluun antaa ainakin minulle henkilökohtaisesti työrauhan itse pelaamiseen.

Tuomarina toimiminen pesäpallopelissä pitää sisällään nopeaa päätöksentekoa, joka vaatii jatkuvaa valppautta ja tietynlaista rutiinia. Tehtäviin liittyy tilanteiden tulkinnan lisäksi tuomioiden välittäminen pelaajille ja yleisölle. Pelin sujuvuuden kannalta pelaajien kunnioitus tuomareita kohtaan parhaimmillaan nostaa pelin tasoa ja urheilullisuutta samalla tuoden lisää viihdearvoa yleisölle. Voin omasta takaa mainita muutaman esimerkin kuinka tuomari riistää itseltään arvovallan ja aiheuttaa molempien joukkueiden sekä yleisön turhautumisen. Ensimmäisenä mainittakoon syöttötuomareiden huutoväärätuomiot. Välillä tuntuu, että syöttötuomarin tuomiot perustuvat pelkästään kaarelta kuuluvan väärähuudon äänenvoimakkuuteen. Ymmärrän, että suomisarjan peleissä tempo ei nykypäivänä ole mikään huima, mutta silti toivoisin syöttötuomarilta sen verran keskittymistä, että jokaisen syötön pystyy tuomitsemaan saman linjan mukaisesti. Huutovääriin menemällä syöttötuomari vain kiihdyttää molempien joukkueiden huutelua ja arvostelua. Pelituomarilla taas ärräpäät kielen päälle tuova temppu on oman päätöksen pyörtäminen ja etenkin näkemysratkaisuissa. Väittäisin, että C- tai B-tason tuomarilla on parempi kokemus ja näkemys pesäkilpoihin, kuin kolmosella olevalla seuran omalla junnutuomarilla taikka kotipesässä syöttöjä tuomitsevalla syöttötuomarilla. Tunnen useita pelituomareita (itse lukeuduin heihin), jotka eivät edes katso kolmos- tai syöttötuomarin mielipidettä pesäkilvassa, mikäli ovat itse täydellisesti sijoittuneita. Tämä siksi, että linja säilyisi.

Peruslääkkeenä painottaisin tuomareille, pelaajien tavoin, valmistautumista ennen peliä. Kuten pelaajat, myös tuomarin tulisi valmistautua peliin eikä vain ilmaantua paikalle ”viheltelemään”. Tuomarikoulutuksissa muistettiin kyllä aikanaan joka vuosi painottaa valmistautumisen tärkeyttä. Peliin valmistautuminen alkaa parhaimmillaan edellisenä päivänä ja viimeistään matkalla pelipaikalle tulisi pelistä keskustella tuomariparin, -kolmikon tai -nelikon kanssa. Myös pelin jälkeinen tietynlainen vertaisarvio toistenne suorituksista olisi hyvä tapa. Avoimuus on tässäkin asiassa avainasemassa ja antaa eväät kehittymiselle.

 

Mikko Vahtiala
Ex-superpesistuomari
Nykyinen harrastepesäpalloilija ja pesisfanaatikko

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Kommentit 

 
0 #14 Aktiivituomari 01.05.2011 02:05
Yhtenä ongelmana pidän tuomareiden järjettömän nopeaa nousemista A-tasolle, esim, miten 17-vuotias voi olla B-tasolla kun 13-vuotias saa olla vasta takarajalla MSS ylöspäin? Mielestäni olisi hyvä asettaa selkeät ikärajat kullekin tasolle..eli D-tasolle voisi nousta 15, C-tasolle 18, B-tasolle 22 ja A-tasolle 25 vuotiaana. Tuomariura huipulla kestää kuitenkin 50-vuoden ikään saakka, joten mitään kiirettä ei ole teininä päästä huipulle.

Minulle viheltäminen on riippuvuus, joka kesä on vain päästävä viheltämään mutta kyllä joka syksy myös ihmettelee että kuinka tätä viitsii tehdä näin mitättömillä korvauksilla. Esim.T-Superin ja N-Ykkösen palkkiot ovat 30€ luokkaa pt&st:lle. Toisaalta on hyvä että markkinatalous ei ole puraissut pesäpalloa mutta toisaalta se myös vie tuomaritasoa alas kun viheltämistä ei niin tosissaan ota eikä sillä elää voi. Veikkaan ettei yksikään pesistuomari tienaa enempää 3,5 kuukauden aikana kuin siivooja jos ei kilometrikorvau ksia oteta huomioon.
Lainaa
 
 
0 #13 Aktiivituomari 01.05.2011 01:25
Ottaisin kantaa näihin keskusteltuihin asioihin vuosikymmeniä tuominneena tuomarina.Kotipesäkilvois sahan nykyään lähes kaikilla huippu syöttötuomareil la on salainen merkki eli he eivät näytä ristiä/valkoista vaan esim. pitävät kättä nyrkissä ym ym. Poikkeuksiakin löytyy, esim. Lähteenmäki näyttää aina ristin tai valkoisen, palaa tai ehtii pelaaja vaikka vaivaisen sentin. En ole koskaan nähnyt hänen tupmariparinsa vaihtavan tuomiota, eli Lähteenmäki on ikäänkuin "pelituomari" jonka päätös pitää. Minulla on jääräpäinen asenne pesäkilvoissa, yleensä jätän näytön pari kymmenystä myöhemmäksi ettei kaksoisnäyttöjä tulisi, kuitenkin joskus tulee ennakoitua ja on pakko korjata jos esim. ulkopelaaja ei saa palloa kiinni. Joskus harvoin on käynyt niin että tiukan pesäkilvan jälkeen olen heti tajunnut, että "hitsi se paloi 20cm", mutta silloin en muuta tuomiota, virheen voimaan jättäminen tekee tuomarista päättäväisen oloisen, toisin kuin tuomion muuttaminen vaikka se muutos aiheellinen olisi.
Lainaa
 
 
+4 #12 Vesa 31.05.2010 15:34
Syöttötuomarin kanssa yleensä on sovittu, että tämä näyttää vain, jos tilanteessa on jotakin erikoista, esim. lukkarin jalka ei pesässä jne... muuten ratkaisee pelituomari... Tottakai tuomari"joukkue" voi kaiken tämän sopia parhaaksi katsomallaan tavalla.

Jaksopeli on tietysti tuonut sen(kin) harmin, että yksittäisen tuomarivirheen merkitys on korostunut. Pitkässä juoksussa muutaman virheen merkitys haihtuu ja pelaamalla saadaan riittävä ero aikaiseksi - joka kestää jonkin virheenkin. Mutta tietysti tuomioiden on mentävä yhtälailla oikein olipa peli tasainen tai ei. Huonomman joukkueen "armahtamista" aina silloin tällöin junnupeleissä näkee.
Lainaa
 
 
+6 #11 Vesa 31.05.2010 15:32
Oma mielipiteeni on, että 3-tuomari ratkaisee 3-pesäkilvat itse, ja pelituomarina yhdyn päätökseen, ellei kyseessä ole joku sen kaltainen tapahtuma, että 3-tuomari ei näe pallon putoamista räpylästä tms... Koska alasarjoissa harvoin edes on kolmostuomaria, niin silloin nämä jäävät omalle vastuulle. Kärkkymistilant eita esim. kopin aikana seuraa sitten 2-tuomari, jolla on paras näkyvyys kolmoselle - tästä kannattaa sopia ennen peliä, jos kakkostuomari on "uusi".

Se ei kannusta 3-tuomaria, jos pelituomari aina ratkaisee tilanteen itse laikkaan katsomatta. Täytyy luottamusta ja päätäntävaltaa antaa, vaikka silloin tällöin menisikin vähän kyseenalisesti.
Lainaa
 
 
+5 #10 ex-pelaaja 31.05.2010 15:13
...mutta käytännössähän asia on kuitenkin toisin, ja pelituomari joutuu lähes joka pelissä puuttumaan pesätuomareiden antamiin tuomioihin. Suurin ongelma on mielestäni nimenomaan tuomareiden sijoittuminen kentällä. Tuomarikoulutuk sen osana tulisi olla käytännön osuus, jossa jalkauduttaisii n ihan käytännössä kentälle ja ja opetettaisiin oikea sijoittuminen esim. pesäkilvan aikana. Sen lisäksi pelituomarin tulisi käydä samat asiat läpi muistin virkistämiseski vielä ennen jokaista ottelua.
Lainaa
 
 
+4 #9 ex-pelaaja 31.05.2010 15:12
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tiimipelaamises ta. Mikäli pelituomari "sooloilee" pesäkilvoissa, pelaajille ei todellakaan välity sellainen tunne että tuomarikvinteti llä on homma hanskassa. Ja tällöin turpakäräjät varmasti lisääntyvät.

Pelituomari ei pysty kaikkia koti- ja kolmospesäkilpo ja tuomitsemaan optimaalisesti sijoittuneena. Sen sijaan kolmos- ja syöttötuomari pystyvät, mikäli sen osaavat. Tämä tarkoittaa sitä että pesäkilvan tuomitsemisessa oikein linja on pesätuomarin linja.
Lainaa
 
 
+6 #8 Tauolla oleva tuomar 30.05.2010 20:15
Samaa mieltä olen siitä, että tiukkoja pesäkilpoja kyllä esiintyy. Mutta kun sijoittuu ja asennoituu oikein, niin yleensä tuomio on selkeä.

Kuitenkin tuo mainitsemasi, ettei edes katso muiden tuomareiden näyttöjä, on väärin. Koska jos näytöt poikkeavat toisistaan, niin jompikumpi tekee virheen ja jokaiselle tulee virheitä. Jos toinen näyttää eri tavalla, niin kyllä siinä pitää murto-osa sekunniksi pysähtyä miettimään tilanne uudestaan siltä kannalta, että kumman virhe on kyseessä. (Etenkin tilanteissa, jossa on pallon pompottelua tai jalkojen lipeämistä pesästä jne...)

Itsekkin aikasta monta kautta pesällä superissa kiertäneenä voin todeta, että kyllä ne huipputason pelituomaritkin tekevät virheitä. Pelin jälkeen keskustellaan ja yleensä jompi kumpi on myöntänyt oman virheensä.

Tokihan kaikki pesäkilvat ovat pelituomarin vastuulla, mutta kuitenkin ylimielinen asenne muita kohtaan ei edistä yhtään mitään. Tuomaritoiminta on kuitenkin tiimipelaamista .
Lainaa
 
 
+1 #7 Mikko Vahtiala 24.05.2010 14:21
Pesäkilpojen tuomitseminen on pelituomarin ensisijainen tehtävä. Syöttötuomari taas keskittyy ensisijaisesti syötön ja laittomien tuomitsemiseen. Väitän edelleen, että kokeneella pelituomarilla on oikein sijoittuneena harjaantuneempi kyky tuomita tarkalle meneviä pesäkilpoja. Tilannetta voi myös ajatella toisin päin. Miksi täydellisesti sijoittunut pelituomari pyörtäisi oman tuomionsa syöttötuomarin näytön perusteella vaikka päätös on joka tapauksessa pelituomarin vastuulla? Enkä nyt tarkoita tilanteita jossa palloa pompotellaan tai kiinniottaja on epäselvästi pesässä, niissä aputuomarien (myös ST) rooli on tärkeä.
Lainaa
 
 
+5 #6 Mikko Vahtiala 24.05.2010 14:19
Olen erimieltä kanssasi ettei tiukkoja pesäkilpoja pelissä esiinny. Mitä tasokkaampi peli on kyseessä, sitä enemmän tiukkoja pesäkilpoja. Niiden tuomitseminen vaatii oikeaa sijoittumista ja harjaantunutta silmää. Tuomaritkin ovat ihmisiä ja esimerkiksi vahva ennakkotunne lyönnin aikana ("olipas hyvä lyönti, varmasti ehtii") voi vaikuttaa pesäkilvan tuomitsemiseen. Kuulostaa oudolta, mutta tämmöistä valitettavasti tapahtuu. Tietysti jokainen pesäkilpa on joko ehtiminen tai palo. Esimerkiksi klassinen "pallon ja etenijän saapuessa yhtä aikaa pesälle, etenijä voittaa" ei periaatteessa ole mahdollista jos tarpeeksi tarkasti hidastuksia katsellaan.
Lainaa
 
 
+2 #5 Tauolla oleva tuomar 23.05.2010 12:34
Herra pelituomarilta voisin tiedustella, mikä tekee syöttötuomarist a vähempiarvoisen kuin pelituomarista kotipesäkilvois sa?

Ja toinen kysymys on että mitä "linjaa" pesäkilvoissa tarvitsee olla. Etenijä joko ehtii tai ei. Pesäkilvat ovat äärimmäisen harvoin niin tiukkoja, että siinä joutuu soveltamaan.

Puhut paljon, mutta vähän asiaa sanon minä...
Lainaa
 
 
+11 #4 Hyvinkäältä 18.05.2010 14:43
itsekin ihmettelin f-junioreiden pelissä keravalla kuinka keravan pelinjohtaja seisoi 3-pesän luona (oma poika 3-tuomarina) ja puuttui todella törkeästi tuomioihin. Lisäksi huusi yleisölle kun katsomosta huomautettiin asiasta. Mielestäni tämänkaltainen toiminta olisi ehdottomasti kitkettävä junioritasolta, jossa reilun pelin henkeen kasvattaminen on suuri osa valmennusta/pelinjohtoa.
Lainaa
 
 
-2 #3 jartsi 18.05.2010 13:46
Voitaisko ajatella niin, että tuomari arvottaisiin katsomosta istuinpaikkanum eron perusteella? Näin tekisi ainakin Reijo Realisti, joka arpoo joka sarjaan lyöntijärjestyk senkin.
Lainaa
 
 
+5 #2 ihmettelevä 18.05.2010 12:41
Ihan samaa mieltä. Keravalla on outo tapa pitää junnupeleissä pelinjohtajan poikaa tuomarina, jota pj sitten tarpeen tullen "ohjaa" tuomioissa.
Lainaa
 
 
+11 #1 18.05.2010 10:11
Junnu peleissä erittäin yleistä että etenkin iäkkäämmät pelijohtajat tekevät kaikkensa sekoittaakseen nuoria tuomareita.Itsekin juniori valmentajana häpeän tälläistä käytöstä
Lainaa
 

Lisää kommentti

Turvakoodi
Päivitä

Gallup

Haluaisin lukea Pesiksen Maailmasta enemmän...
 

Linkit

Mainospalkki
Mainospalkki
Mainospalkki
Mainospalkki
Mainospalkki