top
logo
Merkkien käyttö ulkopelissä
20.07.2010 21:30

Pesäpallon merkkipeli yhdistetään usein vain sisäpeliin ja pelinjohtajan näyttämään merkkiviuhkaan. Kuitenkin etukäteen sovituilla kuvioilla ja ennen syöttöä näytetyillä merkeillä on merkittävä osa myös toimivan ulkopelin rakentamisessa. Seuraavassa lyhyt oppimäärä aiheen tiimoilta keskittyen pelin aikaisiin merkkeihin.

Ulkopelikuvio ja sijoittumiset

Ulkopelin perustana toimivat etukäteen sovitut ja harjoitellut ulkopelikuviot, joiden mukaan pelaajat sijouttuvat kentälle. Kuvioita on tyypillisesti useampia jokaiseen tilanteeseen lyöjästä ja/tai etenijästä riippuen. Peruskuviot harjoitellaan kuntoon jo hyvissä ajoin harjoituskaudella. Tämän artikkelin tarkoitus ei ole käydä läpi tätä asiaa vaan pelaajien ja pelinjohdon välistä merkkipeliä ulkovuoron aikana.

Ennen peliä on sovittu mitä kuviota missäkin tilanteessa käytetään. Mikäli pelataan sovitun mukaisesti mitään erillistä merkkiä ei tarvita. Mikäli ulkopelin johtaja – olipa hän sitten ykkös- tai kakkospelinjohtaja tai vaikkapa lukkari –katsoo aiheelliseksi, hän voi antaa merkin ulkopelijoukkueelle järjestyksen muuttamiseksi. Monesti tämä käytänössä tarkoittaa sitä, että pelinjohtaja karjaisee siepparin vierestä ”risti vitonen”, ”syvä pussi” tai jotain muuta vastaavaa. Ulkopelaajat vaihtavat sitten tämän perusteella sijoittumistaan. Merkki ei siis ollenkaan aina ole mitenkään peitelty vaan usein varsin selvästi lyöjänkin havaittavissa.

Lukkarin syöttömerkki

Jatkuvassa käytössä olevista ulkopelimerkeistä selkein on lukkarin syöttömerkki. Merkkiä näyttämällä lukkari viestittää lähinnä muille etukentän pelaajille tiedon siitä onko seuraavaksi tulossa syöttö vai heitto (tai taktinen väärä). Mikäli lukkari ei ole syöttämässä, etupelaaja voi esimerkiksi pelata lähempää ykköspesää ja vaikeuttaa näin etenijän kärkkymistä. Ja vastaavasti syötön ollessa tulossa on mahdollista tulla enemmän vastaan hakemaan näpyjä kun heittoa ykköselle ei ole odotettavissa.

Lukkareilla on runsaasti erilaisia tapoja näyttää syöttömerkkinsä. Merkit näytetään pääsääntöisesti lukkarin vastaanottaessa palautusheittoa kentältä, joko heiton tai kiinnioton aikana. Muutamia esimerkkejä mahdollisuuksista:

  • Jalka syöttölaudan päällä
  • Räpylän pussi kiinni ennen kiinniottoa
  • Käsi nyrkissä tai auki, jossain tietyssä asennossa (koukussa/suorana)
  • Heittokäsi kiinni räpylässä kiinnioton yhteydessä
  • Sormien ”nuolaisu” ennen syöttöasennon ottamista

Samaan tapaan kuin lukkarille on hyötyä sisäpelijoukkueen merkin tietämisestä, on etenijälle hyötyä lukkarin syöttömerkin tietämisestä. Pesältä lähtö helpottuu merkittävästi kun tietää milloin on tulossa syöttö. Vaikka monet lukkarit rikkovatkin tarkoituksella syöttömerkkiään vastaan satunnaisesti. Tarina kertoo, että eräs kokenut Ykköspesisjyrä tiesi useimpien vastustajien lukkareiden syöttömerkit ja oli siten varsin hankala poltettava etenkin 2-3 –välillä vaikka ei kaikkein nopeimpia etenijöitä ollutkaan.

Merkit syötön aikaisista liikkeistä

Ulkopelaajat viestivät paljon viereisten pelaajien kanssa. Suuri osa tästä hoidetaan puhumalla ääneen, osa näytämällä merkkejä muuten. Tyypillisin tapaus lienee vaihtotilanne, jossa etulukija aikoo leikata syötön aikana keskelle. Tämä tieto on tärkeä sekä pesävahdille että kopparille. Pesävahdin täytyy seurata etulukijan mukana ja täyttää muuten avautuva pesän tausta / luukku. Vastaavasti kopparin täytyy varautua katkaisemaan mahdollinen läpilyönti rajan puolelta.

Vierekkäisten pelaajien kesken sopiminen onnistuu normaalisti puhumalla, mutta polttolinjasta kopparille täytyy turvautua merkin näyttämiseen. Yksinkertainen ja monesti käytetty tapa on jonkinlainen merkki räpylällä tai heittokädellä selän takana, koska tällöin se ei näy kotipesään.

Kopin pudotus

Kopin pudottaminen tai ottaminen riippuu monesta asiasta eikä sitä näin ollen ole aina mahdollista sopia etukäteen. Pelinjohtajat tapaavat tässäkin tapauksessa käyttää ääntään eli ilmoittaa halutun ratkaisun huutamalla. Tässäkin tapauksessa on mahdollista käyttää muitakin merkkejä, usein käsillä näytettyjä. Pienet edut syntyvät siitä, että kolmoselta karkaaminen kopin pudotuksella vaikeutuu kun etenijä ei tiedä ennalta ulkopelinjohtajan haluamaa ratkaisua ja toisaalta ulkopelinjohtaja voi viestiä ratkaisunsa jo selvästi etukäteen eikä ulkopelaajalle tule tietoa vasta viime tingassa.

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Turvakoodi
Päivitä


bottom